January 28 - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu January 28 - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu

January 28

Door: Ingmar

Blijf op de hoogte en volg Ingmar

28 Januari 2013 | Verenigde Staten, Madison

Weer een week voorbij, dus tijd voor een update. Eigenlijk ook omdat ik doordeweeks zat te doen heb. Hier gewoon weer in random volgorde wat belevenissen.

Vanwege de kou en droge lucht heb je lipbalsem nodig. Wat je NIET nodig hebt is dat moment dat je labello soort van half gesmolten is in je zak en je een klodder boter op je lip drukt voor je het door hebt.

Het is hier afgelopen week enorm koud geweest. Ik vertaal het voor het gemak even naar graden celsius. Als het overdag bijna -20 is en de weersberichten geven aan dat de windchills (gevoelstemperatuur) -26 tot zelfs -30 is dan weet je dat het koud is. Je moet alles een keer meegemaakt hebben zeg ik altijd, maar als je een kwartiertje buiten loopt en je voorhoofd gevoelloos wordt van de kou en je loopneus bevriest, dan weet je dat je beter binnen kunt blijven. (of een muts op moet zetten, I know). Ik ben best robuust, maar het gevoel dat je knock-out kan gaan door de kou zorgt ervoor dat je moeder natuur meer gaat respecteren.

Waarom ze het hier Spring Semester noemen weet niemand. Ze kunnen het beter Winter Semester noemen.

We waren op een zondag naar een all american party met een groepje Nederlanders. 5 Bucks voor een Red Cup aan de deur. Leeftijd lag te laag en de wachtrij bij de bierfusten was te lang dus na een uurtje waren we daar weg. Naar de State st Brats. In de Brathaus gebleven tot sluit (alles sluit hier om max. 3 AM). Toen naar Harmen's Frat House, waar hij samen met zo'n 40 frat boys leeft. In hun kelder pool en tafeltennis gespeeld. Harmen maakte popcorn voor ons in hun eigen popcornmachine in de kelder. Awesome, I know right! Was heerlijk. Daarna voor de afterparty naar ons appartement. Denk dat we tegen 5.30 AM gingen slapen.

Volgende dag, maandag, Martin Luther King Jr. Day. Geen colleges. Hele dag brak in het appartement gezeten. De film Team America (Fuck Yeah) gekeken. Een aanrader voor iedereen die hier nog nooit van gehoord heeft. Een soort moderne crossover tussen Thunderbirds en Southpark. Check die shit uit! Verder een beetje laffe series gekeken.

Op een donderdag was er een feestje in Hilde's appartement @ Lucky's. Hilde d'r Amerikaanse huisgenootjes waren net terug van hun kerstvakantie elders in Amerika en wilde het begin van Spring Semester vieren. Amerikanen kunnen niet goed drinken. Beer Pong wordt meer geschreeuwd dan gezopen en na elk shotje hebben ze een 'chaser' nodig, oftewel, een non-alcoholisch drankje om het shotje weg te spoelen. Come on! Take it like a man... Anyway, paar leuke Amerikaanse vrouwen ontmoet, hoewel je wel goed moet kijken door de 2 mm-dikke make-up laag. Maar hey, niemand is perfect. Schoonheid kan alleen bestaan als er iets aan mankeert.

Wiet is, op een enkele staat na sinds kort, illegaal in de USA. Ik heb iets nieuws leren kennen. Een apparaat dat lijkt op een grote aansteker, alleen dan kun je een laatje openschuiven en er wiet in stoppen. Als je zeg maar de aansteker 'aansteekt' en je aan een tuitje zuigt dan krijg je een instant shotje wiet. Natuurlijk even geprobeerd. Maar geen moer aan in vergelijking tot onze nederwiet. Het was nogal laat geworden die nacht. 4 AM misschien?

De volgende dag, vrijdagmorgen, had ik relatief vroeg class. 9.55 AM na zo'n feestje gaat je niet in de koude kleren zitten. 9.15 er uit, na 1 keer snoozen en zonder te douchen naar college gerend, letterlijk, omdat ik te laat van huis was gegaan. (MOEST nog wat e-mailverkeer afhandelen voor ik weg ging). Met waterige ogen zat ik in de collegezaal en ik had moeite met het lezen van de powerpointslides van de professor. Professor John W. Hall, aardige kerel trouwens. Charismatisch. Goed verhaal. Heeft zo'n 10-15 jaar in het Amerikaanse leger gezeten en geeft nu college in the US Military experience since 1899. Echt mijn tijd uitgezeten en na college direct naar huis. Weer naar bed gegaan. Iets wat ik normaal nooit doe. Tekent nogmaals hoe ik me voelde.

Toen ik wakker werd stevig gegeten. Eten blijft chill. Bacon, een heel ui, 2 eieren, een teentje knoflook, komkommer en tomaat in de koekenpan gegooid, lekker gebakken en op een paar sneetjes brood gegooid met daarop sla en mayonaise. Misschien zelfs wat ketchup er over heen, not sure anymore...

Zo maak ik ook veel Turkey Sandwiches. Kalkoen is vrij goed verkrijgbaar hier tegen een schappelijke prijs. De voedingswaarden spreken me net iets meer aan dan kip hier, dus ga ik voor de kalkoen op mijn broodjes met verder sla, tomaat en komkommer. Simpel, maar lekker. (Moet je ze wel meenemen als je van huis gaat en niet netjes in een zak in de koelkast laten staan, lul).

Chipotle. Issie weer. Iedereen die de mogelijkheid heeft, ga langs of besteld Chipotle. Mijn favoriet: Burrito met kip of barbacoa (gesudderd rundvlees), bruine rijst, zwarte bonen, salsa, mild hete pepers en sla. Sprenkel er een beetje limoen over en wees vooral niet zuinig met de groene en rode smoked tabasco sauce. En dat voor maar 6,5 dollar (5 euro). OMG.

Begin van de week was ik het zo zat dat we niet normaal konden koken door de slechte pannen en keukengerei hier, dat ik nieuwe pannen heb gekocht en een garde, plus nog een andere spatel. De ontbijtjes knallen de pan uit alsof het niets is sindsdien en niets bakt meer aan. F* yeah..

Ik heb dus classes bovenaan Basom Hill, in Bascom Hall. Vergis je niet in de namen. Bovenaan de heuvel Bascom Hill staat een standbeeld van Abe Lincoln (vroegere president van de USA), die richting het Capitol kijkt. Het Capitol is waar de (lokale) politiek zich afspeelt. Volgens de overlevering mag een ieder die afstudeert aan UW-Madison - mits hij/zij het durft/kan, omdat het standbeeld best hoog is - op Abe's schoot klimmen en zijn/haar wensen in Abe's oor fluisteren. Deze zullen dan uitkomen.

We hebben online boodschappen besteld bij de supermarkt en bij ons appartement laten bezorgen. Voelde best wel goed.

Sinds ik in de USA ben en een laptop heb aangeschaft hier waar ik mijn e-mail bijhoud heb ik echt een shitload aan SPAM op mijn Gmail. Vrij irritant. Ik heb mijn Wisc-mail geforwarded naar mijn persoonlijke Gmail en soms komen die dingen bij SPAM binnen, dus ik moet verdomme elk mailtje bekijken in de SPAM-box voor ik ze definitief verwijder.

Work Hard, Play Hard. Get Fit or Die tryin'. Dit dat, zus zo. Studeren is leuk hier en er is genoeg daarbuiten om je mee te vermaken. Hard/goed studeren is net zo belonend als lekker sporten. Echt lekker sporten en andere leuke dingen doen kan ik pas echt als ik me geen zorgen hoef te maken om mijn studie. Discipline vereist.

Ik voel me best wel ontaard hier in Madison, Wisconsin op deze dag dat het nieuws van de troonopvolging mij bereikte. Een soort van gevoel dat ik niet ben waar ik moet zijn op dit moment, thuis... alhoewel het geen gevoel van heimwee is. Kennelijk is het gevoel van je vaderland toch sterk genoeg om je zo te laten voelen. Gelukkig is het onweer hier precies hetzelfde. De bliksemflitsen schieten buiten door de lucht en het regent pijpenstelen voor het eerst sinds ik hier ben geland op 12 januari. Bedtijd. Lang leve de koning.

  • 29 Januari 2013 - 09:21

    Randy:

    NIIICE! Labello boter, herken ik .. :s Team America! Ken ik :D Work Hard, Play Hard. Get Fit or Die tryin', Lang leve de koning!

  • 29 Januari 2013 - 10:56

    Edwin:

    Je kan dit jaar op koninginnendag gewoon uitslapen maatje! ;)

  • 29 Januari 2013 - 11:55

    Hetty:

    Hè imp, goed te lezen dat het goed met je gaat, en ja het gevoel van geen heimwee komt wel goed. Tegen de tijd dat je gewend ben kom je weer thuis ha ha ha! Ik zie dat de pot genoeg schaft daar, een echte aardappel met vlees en groente heb ik nog niet voorbij zien komen? Drank en Amerikaanse vrouwen? Mmmmmm je weet wat mams heeft gezegd, ha ha. Geniet er lekker van en maak ook tijd vrij voor jezelf. Dikke kus de malesteintjes! Xxxx

  • 29 Januari 2013 - 15:26

    John:

    Dit leest heel fijn weg leuk om te lezen dat je je goed vermaakt daar goed eet bietje stappen american Pie tot je neemt en die Chipotie tja daar moeten we daar maar een paar maandjes op wachten tot je die een keer voor ons komt maken ik zal ze vast op m'n lijstje zetten
    En Turkey smaakt ook altijd wel goed Gr. Uut Afoort down Hill ;-)

  • 31 Januari 2013 - 12:06

    Erwin:

    Gvd team america is masterrrr.. oh en fuck de kou man, colleges kan je toch skippen!

  • 02 Februari 2013 - 23:38

    Herman "Pa":

    Hee kerel.
    Dit doet me een beetje denken aan " Coming to America "
    Alleen ben jij geen Eddy Murphy......maar blauw van de kou.
    Een goed college , en een leuke Chick , houd je warm en scherp.
    Doe je ding , en je slaagd met Oranje wimpel !
    Gr."Ouwe"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingmar

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 6907

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Madison, WI, USA

Landen bezocht: