February 5 - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu February 5 - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu

February 5

Door: Ingmar

Blijf op de hoogte en volg Ingmar

06 Februari 2013 | Verenigde Staten, Madison

University of Wisconsin - Madison is verkozen tot de nummer 3 in de top 100 van feest-Universiteiten in de USA: http://www.fiestafrog.com/blog/top-party-schools-universities-2012-party-schools-nightlife/
Ik kan uit eerste hand zeggen: het is hier niet slecht.

Voor degene die het nummer nog niet kent, DE hit in Amerika op het moment, 'Thrift Shop': http://www.youtube.com/watch?v=QK8mJJJvaes

We hebben een abbonement genomen op de New York Times, een prominent dagblad in de USA. We krijgen hem 13 weken van maandag t/m vrijdag thuis bezorgd voor 39 dollar. Kost mij de helft, 19,5 dollar. Dus voor 15 euro heb ik 3 maanden lang elke doordeweekse dag de krant EN ik heb onbeperkt toegang tot het digitale archief en ik kan het nieuws checken vanaf mijn smartphone of tablet.'Merricaaaa...

Zoals beloofd aan mezelf deze keer meer over de studie. Even in een notendop het Amerikaanse Academische stelsel. Je hebt colleges in de Herfst, Lente en Zomer. De zomer is optioneel en dus niet nodig om je diploma in een normaal tijdsbestek te halen maar voor studenten die meer willen en hier in UW-Madison kan ik me dat goed voorstellen. Unieke plek voor studenten. Dus:

Summer Semester (Zomer): 28 mei - 9 aug

Fall Semester (Herfst): 27 aug - 22 dec
Spring Semester (Lente): 22 jan - 18 mei

Het grootste gedeelte van de studenten doet, net als de studenten in Nederland, geen vakken in de zomer. Nederlandse studenten hebben over het algemeen 9 weken zomervakantie. De Amerikanen hebben 14 weken zomervakantie en hebben ze ook nog eens een maand kerstvakantie. Daar komen Thanksgiving (een paar dagen) en Spring Break (voorjaarsvakantie). Laat staan alle nationale feestdagen (misschien hebben wij in NL wel een feestdag of 2 meer dan in de VS). In totaal hebben de Amerikaanse studenten 2 keer zoveel vrij als dat wij in Nederland als studenten hebben. Ze betalen hier op UW-Madison echter wel ruim 10.000 dollar per jaar als student die uit dezelfde Staat komt en 30.000 dollar per jaar als je uit een andere Staat komt, heb ik me laten vertellen. DURE VAKANTIE DUS. Kom ik goed weg met mijn collegegeld van 1.800 euro per jaar.

Er zijn Lectures: Hoorcolleges waar je geacht wordt te luisteren naar de Professor en alleen je mond opentrekt als je een intelligente opmerking hebt. Daarnaast zijn er Discussion Seminars: Zogenoemde werkcolleges waar je juist moet praten en de TA (Teaching Assistant) alleen het debat stuurt met gerichte vragen.

Ik volg dit Semester vier vakken, in volgorde van niveau:
code, major, titel van vak
104 Political Science - Introduction to US Politics & Government
346 Communication Arts - Critical Internet Studies
398 History - US History since 1945
428 History - The US Military Experience since 1899

Al deze vakken zijn op Undergraduate niveau, dat wil zeggen, qua inhoud niet al te moeilijk. Als buitenlander is het echter best wel lastig omdat je minimale achtergrondkennis hebt over de onderwerpen. Ik probeer tijdens discussies Nederlandse of Europese visies op vraagstukken/problemen/conflicten uit te leggen en hoop op deze manier een waardevolle bijdragen te leveren. Tot op heden wordt mijn inbreng gewaardeerd, wat wel fijn is.

US Politics&Government:
Dit vak wordt gegeven door Professor David Canon. Canon weet verschrikkelijk veel van de politiek, rechtszaken en representatie van verschillende rassen. Zeer boeiende colleges. Ook een praktische man. Eerste college kwam hij met het voorstel voor een laptop-vrije zone. Ideaal voor Oldschool types zoals ik die gewoon op hun notitieblok schrijven en niet afgeleid willen worden door mensen die op hun laptop kijken naar Facebook, YouTube, roddelsites, 9GAG, of gewoon ander materiaal dat afleidt. Irritatiepunt: meisjes die opzichtig shoppen naar kleding tijdens college. Dat je dan bij jezelf denkt: Het maakt niet uit WELKE kleur je selecteert, geen van allen maakt je verwaande kop leuker.

Nog een irritatiepunt: meiden uit (de regio) New York. Zwaar accent. Nou is dat niet zo erg, maar wel als ze te veel praten.

Critical Internet Studies:
Vak wordt gegeven door Assistent Professor Jeremy Morris uit Canada. Leuk accent. Jeremy zei YOLO in college, wat pretty awesome was.
Bij dit vak wordt het Internet tot in diepte bestudeert en zoals de naam het zegt ook krtisch gereflecteerd op ontwikkelingen van het Internet, de sociale en economische factoren die hier een rol in spelen en de culturele gevolgen etc. die dit heeft voor onze huidige samenleving. Bla bla. Maar wel leuk. Elke maandagmorgen is het Meme-Monday en mogen studenten hun leukste memes (grappige plaatjes van het internet) opsturen en de beste/leukste/grappigste/etc. worden getoond in college door Jeremy. Gegarandeerd goed begin van de week.
Zeph komt trouwens sinds vorige week af en toe bij colleges naast me zitten. Hij wacht nog steeds op zijn werkvergunning en is werkloos, dus echt veel betere dingen (als je dit leest) heeft hij ook niet te doen ;)

US History since 1945:
Dit is de meest vermakelijke professor van allemaal. Professor John Sharpless. Komt over als een cynische man maar is eigenlijk heel optimistisch en realistisch. Heeft in 2000 meegedaan als Republikein aan de nationale Senaatsverkiezingen (Eerste kamer) als afgevaardigde voor de staat Wisconsin en moest het met 49%-51% afleggen tegen een vrouwelijke Democraat. Heeft keelkanker overleefd en rijdt graag motor over lange uitgestrekte terreinen. Over de hele wereld... Is van origine econoom. Als historicus richt hij zich op politiek en beleid. Kan heel helder de Amerikaanse geschiedenis en de daaruit ontstane samenleving schetsen. Man met een enorme lading aan levenservaring en prachtige verhalen. Niet vies van een paar vuile woorden hier en daar. Schitterend!!

US Military History:
Dit vak wordt gegeven door een ex-legerofficier die tegenwoordig professor in de geschiedenis is en zich richt op de Amerikaanse oorlogsgeschiedenis. Zeer interessante colleges over alle oorlogen van de Twintigste Eeuw. Op sommige punten een echte Eye-opener.
Leuk detail: 'Archie' een, naar schatting, 70-jarige Amerikaanse oorlogsveteraan, zit elk college op de voorste banken aandachtig te luisteren en aantekeningen te maken! A. hij is weduwnaar. B. zijn vrouw is zo verschrikkelijk dat hij liever naar school gaat.

Al met al leer ik Amerika op deze manier beter kennen. Op historisch, economisch, cultureel en sociaal vlak, maar ook de politiek en rechtspraak worden me steeds meer duidelijk. Ik kan ook al bijna alle 50 staten opnoemen. Niet dat je er wat aan hebt, maar het is wel leuk.

Morgen tijdens discussie van het vak over Amerikaanse politiek wil ik graag de discussie aangaan over het feit dat individuen en groeperingen sinds 2010 door de Supreme Court (hooggerechtshof in de VS) is toegestaan ongelimiteerde bedragen te schenken aan presidentskandidaten. Supreme Court schaarde dit onder the 1st amendment of the constitution (toevoeging op de grondwet), namelijk the freedom of speech (vrijheid van meningsuiting). Wat er echter gebeurt is dat er zich belangengroepen verzamelen van rijke particulieren of rijke zakenlui die geld doneren aan een campagne in ruil voor het behartigen van hun standpunten. Zij betalen --> presidentskandidaat oppert wat zij willen. De Rijken hebben meer invloed op de verkiezingen --> verkiezingen worden een circus --> de kiezer raakt steeds meer achterop.

Ben benieuwd hoe ze hierop gaan reageren.

• 06 Februari 2013 - 08:55

Edwin M:

Ik zet in op de eerste burgeroorlog in wisconsin veroorzaakt door een Amersfoortse exchange student. Dank voor het verhaal, maakt de file een stuk plezanter.

• 06 Februari 2013 - 12:39

"Ouwe":

Ik heb een hele grote pet nodig......
    Weet nu wel wat de studie die je doet inhoud.
    Charrel Groenhuizen krijgt nog een zware kluif aan jou !
    Go for it.

• 08 Februari 2013 - 22:34

Erwin:

Noh wordt je ff in je reet geneukt als je in een andere staat woont haha! Paar jaar studeren kan je een huis schelen!

En beter ga je BoB kijken op school, precies de geschiedenis die je nodig hebt ;)

• 09 Februari 2013 - 02:17

Ingmar:

Ik heb ZO veel zin om die serie nu te kijken jongen!