De eerste week - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Madison, Verenigde Staten van Ingmar Eck - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Ingmar

Blijf op de hoogte en volg Ingmar

19 Januari 2013 | Verenigde Staten, Madison

Wat heb je allemaal gedaan de eerste week? Goede vraag. Hier wat dingen die ik me nog kan herinneren/zijn bijgebleven. Donderdag en Vrijdag (Orientation) zal ik apart bechrijven straks.

Afgezien van de ontbijtjes met bacon en eieren (die steevast de rookmelder af laten gaan), de vermoeidheid (jetlag? nieuwe indrukken?) en de slechte grappen (Mastermovies, Dumpert, Youtube) onderling die dagelijks plaatsvinden heb ik dit ongeveer gedaan:

Omdat we de gehuurde auto vanuit Chicago nog hadden tot zondag 17u hebben we de gelegenheid benut om met de auto naar Walmart te gaan. Mike, Hilde en Maritza waren mee. Met een parkeerplaats ter grootte van een voetbalvereniging (nee niet 1 voetbalveld) en een winkel zo groot als een ikea gingen we op zoek naar dingen die we nodig hadden. Omdat het nogal koud was in ons appartement de eerste nacht (het is 's nachts zo'n -15/-20 celsius) hebben we besloten dat een zomerdekbedje niet genoeg was en hebben we extra dekens en kussens gehaald. Een week later kan ik zeggen dat dit een puike aankoop is geweest. En hey, Walmart is niet duur.

Wat me opvalt is de overkill aan keuze. Bij de Walmart, maar ook bij elke andere grote store. Ik kan hier niet zo goed tegen. Mijn geest denkt in termen van efficiency en mijn lichaam werkt energiebesparend. Ik word moe van teveel keuzemogelijkheden. Walmart heeft ons naast dekens nog o.a. een messenset, snijplankje, schoonmaakgerei en een megaverpakking toiletpapier opgelevert. Na de Walmart gingen we nog naar een winkelcentrumpje genaamd West Towne Mall.

Holy SHIT. Winkelcentrum? Shopping Mall? Dit is geen Bataviastad maar BataviaLand. Wat een oppervlakte aan zooi. De consumentenmaatschappij ten top. Aan de ene kant is het leuk dat je er alles kan krijgen, aan de andere kant kan ik dus niet zo goed tegen die overkill. Hier moesten we sowieso nog eens terugkomen. We moesten helaas op tijd weer weg om de auto af te leveren op het vliegveld van Madison (20 minuutjes van ons appartement). Eerst de meisjes afzetten en daarna nog even de tank volgooien.

Holy SHIT. Brandstof kost geen moer! Omgerekend zo'n 0,75 eurocent per liter. Helaas ben ik onder de 25 (YES ik ben te jong) en betaal ik nog iets te veel voor autoverzekering, anders was het een serieuze optie om een auto aan te schaffen. Je hebt hier immers een SUV, lees: PC Hoofttractor, begrijp: Dikke bak, grote auto voor 20.000 dollar, yep.. 15.000 euro. Niet dat ik dat kan betalen, maar hoeveel kan een tweedehands Panda kosten, als je snapt wat ik bedoel. Na het afleveren van de auto op de parking lot nog even Madison Airport ingelopen om te onderzoeken of er nog interessante vluchten vertrokken. Duidelijk voor toekomstig vluchtgedrag is dat we beter via Chicago ergens heen kunnen vliegen. Stuk goedkoper, en met de bus ben je al van Madison in 3 a 4 uur in Chicago voor 30 dollar.

Maandagavond met Steve en Mike naar de Vintage Bar gegaan. Grote vaasjes lokaal bier voor 1 dollar op maandagavonden. 0,75 eurocent voor lekker bier: ' Moon Man'. Een Fruitig (Mango) Biertje dat lekker weg drinkt. Tipje van Steve. Tip van mij aan jullie. Proberen die shit. Madison staat bekend om zijn bierproductie. De Duitsers hebben hun sporen nagelaten toen ze na WWII neerstreken in Noord-Amerika. Dank daarvoor.'State Steet Brats' (Brats als in Bratwurst) is daar ook een verwijzing naar.

Dinsdag zijn we, omdat we weer autoloos waren, met de bus naar West Towne Mall gegaan. Naar de Best Buy, een big ass versie van een electronicawinkel. Mike en ik moesten zo snel mogelijk een amerikaanse telefoon/nummer scoren voor het vervolg van ons verblijf. Kerel in een kleinere winkel kon wel even de simkaart knippen zodat deze in mijn iPhone 5 paste en ik geen andere telefoon nodig had. Chill. Voor 40 dollar per maand (30 euro) kan ik met een sim-only abbootje onbeperkt bellen en sms' en in Amerika en ik krijg elke maand zo'n 20 minuten gratis internationaal bellen.Maar daar is Skype voor. Ze hebben hier 4G, maar mijn 3G werkt (nog) niet, laat staan mijn 4G Het heeft geen prioriteit om dit snel te laten maken, want hi.er is overal gratis WiFi. Althans, als je ergens binnen in een openbare ruimte bent. Dus ik ben altijd Connected. (Fucking ja man.. http://www.youtube.com/watch?v=4ZT2AXgGzAU).

Ook een laptop gekocht bij de Best Buy. Vanaf deze laptop zal ik tijdens mijn verblijf vandaan het meest studeren en communiceren met de rest van de wereld. Elektronica, eten&drinken (behalve gezond) en eigenlijk alle 'spullen' zijn in de USAbgewoon goedkoop voor ons Nederlanders. Waarschijnlijk verkoop ik de laptop als ik hier klaar ben, of ik moet er erg aan gehecht zijn. Ik heb eigenlijk helemaal geen laptop nodig.

Woensdag langs ISS gegaan, de internationale studentenorganisatie die alles regelt voor internationale studenten. Klinkt vrij logisch. Hebben ons geregistreerd en onze officiele documenten laten inscannen. Vervolgens onze WisCard (collegekaart) en Bus Pass gehaald waarmee we gratis met de bus in de Madison regio kunnen reizen. 's Avonds met wat Nederlanders gegeten in een appartement midden op de Campus.

Donderdag en vrijdag was er Orientation (introductiedagen).

Nu is het zaterdag en zit ik in mijn appartement op 112 Langdon Street, Madison WI 53703 op de bank deze verhalen te schrijven terwijl ik net via internet boodschappen heb gedaan en het aan de deur heb laten bezorgen. Omdat Mike en ik allebei geen zin hadden om er heen te lopen, gek te worden in de grote winkel, alles terug te sjouwen en omdat we al redelijk ingeburgerd raken in het consumeren hier. En voor die prijs van $4,95 die je met z'n twee deelt zou je bijna gek zijn om het zelf te gaan halen.

Morgen is het zondag, maandag is de UW Campus gesloten ivm Martin Luther King Day, een feestdag. Maar dan dinsdag begint het eigenlijk allemaal pas echt. Dit was allemaal voorspel. Vanaf dinsdag ga ik classes volgen. Ik heb 5 dagen per week classes. Heb gisteren de boeken gehaald die ik nodig heb. 6 boeken per vak is heel normaal, schijnt. Mike had voor zijn literatuurvak zelfs 9 boeken nodig. Het is dan wel voor een heel semester (20 weken), maar goed. Doe ff normaal. Benieuwd hoe het gaat zijn. Heb er zin in!!






  • 20 Januari 2013 - 14:51

    Thomas :

    Hahahah mooi dat je connected meneer niet vergeten bent, jaa man...haha succes daar man!x

  • 21 Januari 2013 - 23:59

    "Die Ouwe":

    Hoi Man !
    Ik denk dat de eerste indruk van alles wel een hele ervaring is.
    Heb alles gelezen , gevoel is nu een stuk beter.
    succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingmar

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 6943

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Madison, WI, USA

Landen bezocht: